måndag, oktober 06, 2008

kickar

ingen kan göra filmaffischer som polacker. det är en helt annan klass på dem om man ska jämföra dem med filmbolagens egna. här är några av mina favoriter. klicka på filmtiteln under så får man se den amerikanska versionen.


allra mest gillar jag affischen till tootsie. filmen framstår som mycket bättre och mer genomtänkt än på columbia pictures övertydliga affisch där dustin hoffman står framför den amerikanska flaggan iförd en röd glittrig klänning, löspattar och lockig peruk. den polska känns helt enkelt lite mer smakfull. det här är samma princip som en fin sminkförpackning för mig; filmen kan vara rätt tramsig och dålig, men har den en grym affisch så kanske man ger den en chans. så fungerar jag iallafall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Asfina affisher! Mina favvisar är cabaret och alien, sinnessjuka på lite samma vis, fast hemskt fina!
/Karin

A. sa...

ja! som sagt så älskar jag den där blandningen av vackert och groteskt! alien-affischen är verkligen riktigt disturbing.