måndag, oktober 06, 2008

gareth pugh





jag hoppas att ingen någonsin har slösat pengar på den här mannen genom att ge honom stipendier eller liknande. alla som har bidragit till att gareth pugh är en accepterad del av paris modevecka borde avskedas och tvingas ha på sig hans kreationer när de letar nya jobb. det är inte ens fulsnyggt, som kanske ann-sofie back kan komma undan med ibland, det är på sin höjd skrattretande.

enfant terrible, my ass. snarare enfant ridicule.



titta! här tittar det lilla trollet fram! han har hakat på doc martens-trenden. ännu värre. fast nu måste jag säga något snällt. ingen är någonsin ALL BAD. så här kommer mitt snälla:

1. det är inte alls lika illa som tidigare år:


höst 2006.


vår 2007.


höst 2007.


vår 2008.


höst 2008.

(och ja, jag fattar att de mer extrema styckena bara är skrytjobb och inget som kommer säljas, men de är fortfarande representativa för hans idé och den faller mig inte alls i smaken. jag fattar också att han försöker vara en frisk fläkt bland all chiffong och spets och pudriga pasteller men man behöver väl för fan inte klä sina modeller i lastbilsdäck och avlagda presenningar?)

det jag ville säga med detta var att denna kollektion, trots att han fortfarande envisas med att spänna på modellerna viktorianska kragar i fetischistisk storlek, är lite mer sansad och att jag faktiskt kan se hur en människa kan dra på sig t.ex. de där vita byxorna med fjäll på i översta bilden - och att man för dess skull inte behöver se ut som en lajvare utklädd till sauron typ.

2. skorna är faktiskt inte fula alls. men marni var före.

3. det var ganska effektfullt att alla kläder var vita på framsidan och svarta på baksidan. det framgår inte så bra på bild, men kolla på den här youtube-videon så hajar du nog.

0 kommentarer: