onsdag, september 24, 2008

glocalnet

jag vet att detta är både lågt och ytligt (motsägelse?), men det är ändå sant; blondinbella har fetare hy än jag. jag blir irriterad på mig själv för att jag känner minsta tillstymmelse till glädje av att konstatera det. hon är ju ändå en rätt söt och fräsch tjej (nej, jag skojar inte - tänk bort allt annat som rör henne och hennes person och tänk bara på hur hon ser ut, så inser du snart att hon verkligen inte är ful) och hur självsäker man än vill framställa sig själv kan man aldrig förneka att man ständigt jämför sig med andra. det enda tillfället då jag gör just detta, är när jag ser att någon som jag betraktar som icke-ful har sämre hy än jag. det får mig att bli lite glad. faktiskt. hy är min grej och alltså bör jag få gotta mig i andras dåliga hy eftersom jag har lite komplex för min egen.

ja. ungefär så.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Eh, jag måste genant nog erkänna att jag fungerar precis likadant, dvs blir lite lågt glad eller uppspelt när jag upptäcker att folk (läs tjejer, ännu värre att mest bry sig om dem)som jag uppfattar som jämnygga med mig eller hetare har tarrigare hy. Tror det beror på att om man har haft problem med hyn så blir man sjukligt (iaf jag) fixerad vid den och jämför ständigt sig själv med andra, och upptäcker man då att brudar som man faktiskt tycker är ganska snygga oxå har problem, kanske tom större än en själv, så blir man lite fult glad. Folk med perfekt hy har en tendens att säga att dom och därmed inte heller andra tänker på folks hy, men det är ju faktiskt bara skitsnack!!

O ang ditt tidigare inlägg så tycker jag killen som uttalade sig om din och din karls chanser att åldras ihop är ett jävla pucko! Fattar inte varför folk håller på sådär, har varit ihop med min karl i över sex år och jag blir så jävla ledsen när folk har en massa åsikter om hur länge man kommer hänga ihop. Skit i det, jävla cepen brukar jag tänka. Tycker vi det känns jävligt bra och fint så tycker jag det är rätt självklart att inte tänka att det kommer ta slut, därmed inte sagt att man behöver planera barnbarnens dop o sånt redan nu..
Ok, sjukt långt det här, haha!!
/Karin
P.S. Hade jag en blogg så skulle du lätt va med där oxå *smörar men det är ju sant*

A. sa...

haha, gud vad skönt att höra. jag var faktiskt lite nervös över vad folk skulle tänka om mig när jag skrev det där och tänkte t.o.m. ta bort det ett tag. men det är skönt att vara ärlig och blotta sina mindre ädla sidor på nätet. gillar att "känna mig mänsklig", haha.

men du har verkligen rätt i att man blir väldigt medveten om andras hudtillstånd om man själv är väldigt medveten om sin egen. man ägnar mycket tid åt den och blir automatiskt uppmärksam på hur andra ser ut. då är det en lättnad att tänka att "om folk tycker att hon är snygg, trots att jag tycker att hon har fet hy, måste det ju betyda attt folk tycker att jag också är snygg". känns bra!

och angående min klumpiga polare, visst ska man skita i såna. han är antagligen bara svartsjuk över att jag får umgås mer med nisse än vad han själv får, och därför går omkring och undrar när vi ska göra slut. blir bara så jävla paff över att han försöker ge oss argumentet "enligt statistiken..." - jag fattar att statistiken är emot oss och att av alla som är tillsammans när de är 20 finns det väl 2% som fortfarande är tillsammans när de är 40, men jag skiter så jävla hårt i det. gud. nu blir jag arg igen över att snacka om detta. haha vi lämnar det med att konstatera att han är ett jävla pucko.

Anonym sa...

känner igen mig så himla mycket i det där. har haft så sjukt mycket komplex över min hy, och hade länge ingen som helst aning om hur jag skulle förbättra den. sen började jag läsa på forum och beautybloggar och började lära mig mer. köpte en massa grejer som skulle vara bra, men blev det bättre eller? knappt.
blir helt galen ibland på alla krämer och rengöringar och serum och masker. det finns så SJUKT mycket att välja mellan, hur ska man någonsin hitta det som är rätt för just ens egen hy? blir typ helt upprörd och ledsen bara jag tänker på det.
för tillfället är min hy i en bra period, men är alltid orolig över att det ska bli sämre igen. har man inte haft dålig hy under en längre period någon gång i sitt liv så kan man omöjligt veta hur det känns. det förstör ens självförtroende så otroligt mycket. när jag har en dålig period vill jag bara gömma mig, vill inte att någon ska se mig. det påverkar hur jag mår, vad jag gör, vilka kläder jag har på mig, vad jag äter, hela mitt liv! klart som fan att man blir lite besatt av att förbättra den och kan lägga flera hundra kronor på ansiktsrengöringar osv.
är alltid väldigt noga med att tvätta av och smörja in ansiktet varje morgon och kväll, fuskar aldrig någonsin med det. skulle få sån fruktansvärd ångest. min pojkvän tycker jag är fjantig som inte bara kan följa med direkt till honom när vi varit någonstans på kvällen. jag har ju inte mina produkter med mig! haha.
har försökt förklara hela grejen för honom men han förstår inte. han har inte så jättebra hy heller men han bryr sig inte så mycket, inte jämfört med hur jag är iaf. har även försökt förklara för honom att det inte är samma sak när en kille har dålig hy och när en tjej har dålig hy, men han håller inte med om att det är mycket mer accepterat att en kille har det. vad tycker du? det kanske bara är något jag inbillat mig, men det tror jag faktiskt inte..
men haha nu har jag nog skrivit tillräckligt. kan babbla på om hy och ansiktsprodukter i tusen år.

A. sa...

haha, wow! detta ämne verkar kunna generera mindre noveller! kan säkert skriva en avhandling om tjejers förhållande till sin hy och hur det påverkar deras allmäntillstånd.

jag fattar exakt vad du menar. min pojkvän har iofs äckligt fin hy, den har en perfekt ton och när han precis har kommit ut ur duschen ser han självlysande ut. på vintern blir den rosig (fast det stör han sig på, som så många andra som blir rosiga. de kallar sig själva rödmosiga). fast han verkar iofs ha förståelse för min besatthet, utan att han för dess skull håller med mig om att min hy är dålig, haha. då skulle han åka ut på sin rumpa! *eh skoja. hans lägenhet typ*

MEN, fröken sara julia elida - vår tröst är ju faktiskt den bästa; omsorgen vi ger vår feja kommer löna sig i slutändan. när alla andra börjar se lite dassiga ut för att de försummat sin hud genom att inte ta hand om den och typ röka (gissar att du inte röker?) kommer vi fortfarande se fräscha ut! det är fan en tröstande tanke som funkar.

Anonym sa...

Eh, jag har tom testat pro-active för några år sen! Testar typ allt med före-efterbilder, haha! Funkade bättre än dermalogica på mig iaf, även om det inte gjorde underverk direkt.
Brukar oxå trösta mig med att all hy-ångest i ungdomen kommer vägas upp av fin hy i äldre dar (fast det behöver ju inte bli så, finns ju medelålders människor med asfet hy, akne OCH rynkor, gråt!). Mama hade inte heller persikohy i sin ungdom och nu har hon så otroligt mkt finare hy än sina jämnåriga. Tycker även att polare börjar få rynkor runt ögonen och liknande o än så länge är jag blessed
/Karin (förstås!)