onsdag, september 24, 2008

estée slaughter

bläddrade omkring lite på wikipedia, läste om gamla kosmetikamoguler som estée lauder och helena rubinstein (pytteliten kvinna! 147 cm kort!), väldigt intressant. estée lauder var den enda kvinnan på time magazines lista över 1900-talets 20 mest inflytelserika affärsgenier. mm. mmm. så var det. med alla moguler och deras företag följer ju ofta en skara bojkottare, och estée lauder verkar ha drabbats av en grupp baserad i san fransisco som heter QUIT; queers undermining israeli terrorism. de kallar företaget för estée slaughter och man blir ju onekligen nyfiken, vad har de gjort? iallafall så visar det sig att företagets styrelseordförande, och tillika estée lauders son, ronald lauder, också är ordförande för JNF, jewish national fund, som satsar rätt hårt på att ockupationen på palestinsk mark ska fortgå som tidigare. blir mäkta avtänd på att köpa smink därifrån nu. tur att jag inte har gjort det innan heller. estée lauder är lite tantigt. har man gwyneth paltrow som "spokeswhore" så går det inte att undvika tantighetsstämpeln. men tantighetsstämpeln är väl inte det värsta de har på sitt samvete.

och det är inte bara estée lauder man ska akta sig för, om man håller med mig om att israel bör dra sig tillbaka från palestinska områden. man ska även akta sig för företagen som ägs av estée lauder, bl.a. DKNY, tommy hilfiger, origins, bumble and bumble och clinique! alla dessa företag bidrar aktivt till israels möjlighet att fortsätta ockupationen av palestina!

listan slutar inte där. estée lauder group är inte det enda pro-israeliska företaget. listan fortsätter med giorgio armani parfums, redken, lancôme (!!!), biotherm, l'ôreal, garnier, helena rubinstein, maybelline och ralph lauren perfumes. sen var ju coco chanel nazistsympatisör också, so there you have it. allt du har i sminkdisken har bidragit eller bidrar fortfarande till förtrycket av ett folk.

aboo, tänker jag... vilken jävla djungel. det är omöjligt att hålla sitt samvete rent. för det vill man ju ändå? är det egoistiskt? för min del är det iallafall så att det skär i mig om jag får reda på att apelsinen jag äter har odlats i israel. mitt samvete säger "aja baja". eller nej, inte ens "aja baja", samvetet säger snarare "men för i helvete, annahita! A LITTLE EFFORT?!" men hursomhelst - det är enorma företag, som i sin tur äger andra stora företag, och det räcker ju med att ett företag i ledet stödjer israel aktivt för att hela kedjan ska bli "smittad", så att säga. ah. fan. jag ORKAR verkligen inte bli politisk och skitnödig. jag känner mig bara så jävla LITEN.

0 kommentarer: