torsdag, oktober 23, 2008

men snuskpelle!


"Kungligt snusk i kalender

Små tecknade penisar ackompanjerar de mer privata noteringarna i kung Karl XIII:s kalender. När han den 10 oktober 1785 varit på konsert blev det en penis i noteringen och efter en ostronsupé med hustrun två penisar, berättar tidskriften Populär historia i sitt senaste nummer.

Kalendern med det kungliga klottret finns i Lund hos en privatsamlare och är enligt 1700-talsexperten Ingemar Carlsson en unik källa. Kalenderanteckningarna fördes medan Karl ännu var hertig."
haha. fantastiskt. jag ser kalle tretton framför mig, uttråkad, inavlad och lite full, när han sitter och klottrar med en tjusig gåspenna. inte trodde väl han att någon skulle titta i hans privata anteckningar? eller hade han kanske inte kapaciteten att förstå varför en människa 300 år senare tycker att han är lite gubbsnuskig?

detta för mina tankar för övrigt till 1700-talets intimhygien. gud, jag vill inte ens tänka på det. fatta skräcken att åka tidsmaskin och hamna i sänghalmen med någon. vem som helst. kunglighet eller kreti & pleti. ALLA måste varit SÅ JÄVLA snuskiga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

FLENS! O_O BRUTAL FLENS!

A. sa...

alltså ja!! fatta badvattnet på julafton... i bottnen av baljan simmar små flensmaskar omkring... alltså HJÄLP

Anonym sa...

Snuskigare än vi, men kanske inte så snuskiga som vi tror. Karl tyckte dessutom om att bada, han hade badhus med varmt och kallt vatten och möjlighet att sänkas ned i sjön i en sump vid sina slott. Kranar av silver och slangar av röd saffian (en sorts läder), lyxigt värre. Det vid Drottningholm står fortfarande kvar.

Förövrigt blev jag helt kär i din blogg, eller åtminstone i ditt rubrikfält överst i bloggen. Fatta Judith och Holofernes! Historiens coolaste motiv!

/P

A. sa...

åh, men tack! dels för den roliga infon och för din fina komplimang!

ah jag vet, judith vs. holofernes är fierce! gotta love the caravaggio!