torsdag, oktober 23, 2008

dagens konst: beatrix potter

alla minns väl beatrix potter från sin barndom? jag hade en stor bok som handlade om möss som bodde i ett stort träd, och boken följde dem genom de olika årstiderna. jag kan inte hitta den någonstans på nätet, och jag börjar misstänka att det kanske inte är beatrix potter som har skrivit den ändå. jag kan för allt i världen inte komma ihåg vad den hette, men jag minns illustrationerna och det KAN verkligen inte vara någon annan än hon som har gjort dem. behöver nog gräva i bokhyllorna hos mamma.




NE-wayz, det är inte meningen att vara all cute 'n' cuddly, men beatrix potter är verkligen en fantastisk konstnär med ett fantastiskt liv. det är svårt att inte bli göllig och gosig när man tittar på bilderna. jag tror inte att jag vet en enda konstnär som har lyckats göra djur mänskliga, utan att göra dem till människor i djurform, om ni hajar. kalle anka är ett exempel.



de har fortfarande en "djurlik karaktär", enda tillägget är att de sysslar med mänskliga saker och har kläder på sig (ibland?). jag tycker att det är fantastiskt. mer bilder här, här och här.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla gå in och rösta på min lilla Sigge för "bästa bebis-bilden" tävlingen! Vore SÅ snällt!
Tack, tack!
Sandra

A. sa...

quoi?

A. sa...

alltså gör du reklam på min blogg? fy skäms kvinna. jag vill inte rösta på nån bebis.

Sofia sa...

ja! minns dem också, verkligen jättefina men vissa hade också något läskigt över sig minns jag.

Anonym sa...

de är så fina! har du sett filmen om henne?

A. sa...

sofia: läskigt? oj, det har jag aldrig noterat. de känns som världens mest harmlösa bilder. vad syftar du på egentligen?

sara julia elida: den med renée zellweger menar du? nej, den har jag inte sett. glömde helt bort att den fanns fram tills nyss, då jag skulle googla efter bilder till det här inlägget. kanske borde kolla in den då! är den nåt att ha ellä?

Sofia sa...

haha jag känner mig ställd mot väggen, jag vet inte riktigt vad jag syftar på. om det är något med att de är så djuriska, stora mörka ögon och ändå så uppklädda i den där kläderna med svansar som sticker ut och att de ofta sitter i mörka hålor. eller om jag bara tyckte nåt var otäckt när jag var liten och att det ligger kvar?
kan inte riktigt sätta fingret på.

A. sa...

haha det var inte meningen att låta hotfull! jag var mest nyfiken. det är intressant att något som någon uppfattar som totalt harmlöst kan någon annan tycka har en läskig anstrykning.

men jag håller med dig på något sätt. de har rätt omänskliga ögon. plus att de är så små och hjälplösa egentligen, längst ner i näringskedjan typ. känns som om räven och ugglan skulle kunna snatcha en av deras bebisar närsomhelst. men det hände väl aldrig i böckerna? minns typ ingenting annat än illustrationerna.