tisdag, september 16, 2008

visa hänsyn för de som kan rädda ditt liv

det här gör mig så jävla trött. folk har ingen respekt för larmnummer, utan ringer dit med sina fullständigt värdelösa ärenden som om larmcentralen är en nummerupplysning. de frågar om adresser, öppettider och klagar över nageltrång. 5-6% av alla samtal sos alarm får är busringningar. bara en sån sak. vem busringer till sos alarm? jag skulle bli skitnojig om jag upptäckte att jag råkat ringa upp larmcentralen i fickan (funkar ju trots att knapplåset är aktiverat), helt i onödan, och förhindrat larmoperatörerna från att sköta sitt jobb ordentligt. får ingenting vara heligt? kan inte ens nödsituationer fredas från idioter? i skottland var det nån jävla kärring som ringde till larmcentralen efter att hon hade blivit nedstänkt av en lastbil som körde förbi, och när larmoperatören upplyste henne om att de inte kan ta emot såna här samtal blev hon förbannad och började förolämpa denne. jag kan känna igen mig i det på ett sätt, om folk ringer till mig på jobbet och vill ha numret till polisen. när jag berättar att det nu är 114 14 som gäller, och att alla lokala nummer till polisen har avaktiverats, blir de förbannade på mig och börjar gnälla om att "ja nu ska jag bli kopplad vidare i all evighet". det är fan inte mitt problem. jag ger inte ett skit för att du uppfattar det som mitt ansvar att polisen har valt att använda sig av en centralväxel. 114 14 gäller för alla och du kommer inte snabbare fram bara för att du kopplas via en nummerupplysning.

jag tycker att det är så underligt att folk tycker sig ha rätten att kräva såna här saker. man är så jävla duktig på att kräva saker. man "tänker inte betala för det här". vad som helst. tänker inte betala. tänker inte gå med på det här. om jag inte hittar ett nummer, för att det är hemligt eller helt enkelt inte existerar, kräver folk att de ska tas bort från debiteringslistan. det är inte mitt jobb att hitta nummer som inte finns. man får inte pengarna tillbaka om man själv har angett felaktig information som gör att jag inte får något resultat i mina sökningar och man får fan inte pengarna tillbaka om man är tveksam över ifall det numret man har fått är rätt. jag sitter ju likförbannat och gör jobbet åt dig. jobbet som du är för lat/dum för att göra själv. som kärringen som ringer till larmcentralen för att hennes kappa är blöt. vad ger henne rätten att läxa upp larmoperatören? vem ger dig rätten att skälla ut mig för att polisen och elgiganten bara har ett växelnummer? vem ger dig rätten att skälla ut mig för att det inte är någon som svarar på sushistället du skulle beställa din lunch på? vem ger dig rätten att kräva pengarna tillbaka för att de inte svarar? vem ger dig rätten att kräva pengarna tillbaka när du upptäcker att det inte är gratis att ringa till nummerupplysningen? vem ger dig rätten att kräva att någons arbete ska vara gratis? ÅH JAG BLIR SÅ JÄVLA TRÖTT JAG ORKAR INTE SKRIVA MER KAN BARA KONSTATERA ATT FOLK FRAMSTÅR SOM SÅ OTROLIGT ÅSNELIKA OCH SMÅSINTA NÄR DEN ENDA KONTAKTEN MAN HAR MED DEM ÄR ÖVER TELEFON!!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kul på jobbet och så där?

A. sa...

haha, ja, faktiskt!

Anonym sa...

Men great! Schysst då. Sugen på att komma över på torsdag eller? Guitar Hero!

A. sa...

torsdag it is! GUITAR HERO ALLRIGHT! YEAH! ROCK OUT!

Anonym sa...

Kvinnan som blev nedstänkt av en lastbil ringde ju faktiskt om ett pågående brott och då ska man ringa larmnumret. Om polisen haft en bil på den aktuella vägen så hade de kunnat stoppa lastbilen och föraren fått den påföljd som han enligt lagen ska ha.
Även om det är ett skitbrott så ska man inte bli uthängd (och kallad för "jävla kärring") för att man är naiv och tror att man kan få hjälp av myndigheterna för att klara upp ett brott.

Personligen tycker jag att det verkar korkat att uppmana allmänheten att inte ringa larmnumret om de är osäkra - bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

A. sa...

hm. vad är det för typ av brott du talar om? för om det är olagligt att stänka ner folk med bilen så har ju kvinnan en anledning att ringa och rapportera ett brott. det framgick inte i artikeln. däremot vet jag inte om det skulle klassas som en nödsituation - vet du mer om denna händelse får du gärna berätta.

på vilket sätt har jag hängt ut kvinnan ifråga? ingen vet hur hon ser ut, vad hon heter eller var hon bor. det enda vi vet är att hon ringde larmnumret i skottland när en bil stänkte ner henne. det är omöjligt att identifiera den här kvinnan utifrån informationen jag har angett. det är bara onödigt av dig att komma och vifta med "hänga ut"-flaggan.

jag tycker att det borde vara lätt att avgöra i vilka situationer som man kan ringa larmnumret. nödnumret ska enligt sos alarm bara användas vid AKUTA nödsituationer där det föreligger fara för liv, egendom och miljö. ingen av de exempel som svd-artikeln anger är en sådan situation. det är inte svårare än så.

Anonym sa...

Det är inte tillåtet att skvätta ner folk med sin bil. Vad brottsrubriceringen är vet jag inte, men i de fall där föraren åker fast blir han skadeståndsskyldig.

Det är ju inte bara du som skrivit om händelsen. Det har ju bland annat rapporterats i skotska tidningar och kvinnan känner sig säkert träffad. Jag skulle i alla fall tycka illa om att bli kallad för idiot i flertalet tidningar runt om i europa även om de flesta som läser det inte känner mig eller vet vem jag är. Om skotska polisen inte har några bättre exempel att ta upp så tycker jag inte att de verkar ha ett problem. Man kan knappast kalla det för problem när medborgarna ringer in och rapporterar om brott som de vill att polisen ska ta tag i.

Om man ringer 11414 blir man uppmanad att vid pågående brott ringa 112 istället. Annars har polisen ingen chans att reagera snabbt och kunna gripa brottslingen.
Det är ju anmärkningsvärt om SOS alarm och polisen har olika uppfattning om hur 112 ska användas. Det är ju inte så konstigt att polisen är dålig på att klara upp brott om SOS sorterar bort larmsamtalen när de kommer in.

A. sa...

okej. det ÄR olagligt (?) att skvätta ner folk med sin bil. men det är fortfarande ingen nödsituation, och jag vet inte om jag skulle kalla skvättaren för en "brottsling". en hänsynslös idiot kanske. men ingen brottsling.

och jag har fortfarande väldigt svårt att tro det är larmcentralens fel att polisen inte kan klara upp vissa brott.