tisdag, september 30, 2008

men bönder

dåligt restaurangnamn:
broken dreams. finns i borlänge.

dåliga ortsnamn:
matfors. finns utanför sundsvall.
kräkegyl. finns utanför asarum.
asarum. finns utanför karlshamn.
ödeshög. finns på vätterns östra strand.
pung. finns utanför jönköping.

och en annan grej jag stör mig på:
bönder som säger "biltelefon" istället för "mobiltelefon". orkar inte med sånt. antingen är man så ouppdaterad att man tror att biltelefon och mobiltelefon är samma sak, och alltså inte har lyckats snappa upp att fenomenet med inbyggd telefon i bilen endast förekom i hollywoodfilmer på 90-talet - eller så är man bara så jävla lat att man inte orkar uttala de två första bokstäverna. ett tredje alternativ är att man försöker framstå som down med tekniken, och ge det ett kärleksfullt smeknamn, som om man är så jävla insatt att man har skapat sig en slapp jargong till det. jämför med spy bar/spyan, morrissey/moz, und so weiter. helt sjukt sämst i vilket fall som helst (för att citera nathan).

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
uppdatering: nu är det en person som har uppmärksammat mig på en annan ort med ett fruktansvärt namn. orten heter... håll i dig... mensträsk. ja. det är sant. det finns ett ställe i norrland som heter mensträsk. kolla på hitta.se om du inte tror mig.
jag häller en kopp med credd över anna som hittade!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
uppdatering: nu har det tillkommit en hel drös nya ortsnamn som är så dåliga att man tror att det är en 12-åring på syra som har fått uppdraget att döpa några bortglömda små orter i norra sverige. jag presenterar:

Rövhålet
Bertilshålan
Stora Stjärtvecket
Vänd Igen
Valefittan

tack sofia!

15 kommentarer:

Sofia sa...

matfors är för övrigt en dålig ort.
*kommer från sundsvall*

Anonym sa...

...för att inte tala om tippen, tattby, bjärvbyn (ja, i bestämt singular), eller alla frisörsalonger you've seen in your time.

A. sa...

sofia: haha! hurdå dålig?

einar: ja, tattby är en klassiker! hahah frisörsalongerna brukar vara de som sportar de allra löjligaste namnen... hittade en häromveckan, vad var det nu... typ upstHAIRs hette den! SÅ JÄVLA KASST! hahah! upsthairs!

Sofia sa...

det värsta är egentligen den på st paulsgatan som heter cut the crap, namnet känns väl lite sådär 90-tals okej men typsnittet på skylten gör att jag alltid läser cute rap.
och det är ju alldeles uppåt väggarna.

matfors är en typisk småstadshåla med fjuniga kids som kör moppe, dricker hb och bränner böcker. väldigt fin natur iofs.

A. sa...

haha, gud vad matfors verkar deppigt. men man känner sig alltid sådär stockholmsdryg när man pratar illa om småstäder, det känns som om det är så uppenbart att man har jättemycket fördomar om "bönder". men när man får höra det från någon som har förstahandserfarenhet från orten ifråga, då är det all good!

alla som har haft matfors på sin lista över platser de vill besöka, kan härmed stryka den! såvida man inte vill gå ut och kolla på naturen. vilket är sjukt värt i sig såklart..

(vad pratar jag om? det känns som att det här är lite pinsamt?)

Anna sa...

jag måste bara få tillägga orten jag alltid nämner i såna här sammanhang: mensträsk.

A. sa...

DU SKOJAR! MENSTRÄSK?! måste kolla...

A. sa...

HAHAHHAH GUD VAD ROLIGT! det FINNS ett mensträsk! uppe i norrland!

måste skriva in det på listan!

Anna sa...

JAG VET! stört som f-n. upptäckte orten när jag jobbade på a-kassa i somras. snacka om att det blir svårt att prata seriöst med en ledsen arbetslös människa när man ser var hon kommer ifrån. gosh.

Anonym sa...

hahaha min pappa hade faktiskt en BILtelefon när jag var liten. jag kommer fortfarande ihåg numret :D:D

Anonym sa...

Örkelljunga
Fläskebo
Blötasik

A. sa...

HAHHAHAHAHAHHAHHAH fläskebo! BLÖTASIK!!! HAHHAHAHAHAH

Anonym sa...

Fler dåliga ortsnamn:

Rövhålet
Bertilshålan
Stora Stjärtvecket
Vänd Igen
Valefittan

A. sa...

rövhålet? du skojar! måste kolla upp på hitta.se!

A. sa...

HERREGUD! det finns en plats som heter rövhålet! HAHAHAHAHAHHA