tisdag, september 30, 2008

en present!


igår fick jag en present av nisse, helt apropå ingenting. älskar sånt! jag fick iallafall susan faludis nya bok den amerikanska mardrömmen - bakhållet mot kvinnorörelsen (åh han är så jävla BRA!). den handlar om vad som hände med feminismen i USA efter 11 september. verkar sjukt intressant. min nya bitterfittan! på baksidan står:
"Vad finns det för samband mellan terrorattacken mot Word Trade Center 2001 och John Wayne och Doris Day? I artikel efter artikel som publicerades efter attacken hyllades män som hjältemodiga brandmän och soldater medan kvinnor presenterades som hjälplösa, sörjande mödrar och gravida änkor. Varför blev en attacken en förevändning för att återupprätta förlegade hemmafruideal?
ja, VARFÖR? det är en bra fråga. jag ser fram emot att få sätta mig på tunnelbanan idag och börja läsa. hon ska tydligen vara på kulturhuset ikväll och prata om boken också, hade så gärna gått och lyssnat, men jag jobbar så jag kan inte.

0 kommentarer: