söndag, augusti 31, 2008

om en ulv i fårakläder

måste bara berätta en grej förresten, som hände i fredags. jag satt på perrongen och väntade på tåget och bredvid mig satt världens sötaste lilla kvinna, hon måste varit i 80-årsåldern. satt och tänkte på hur vacker hon måste varit i yngre år, hon bara satt och utstrålade godhet och klokhet. senare, när det var dags att kliva på tåget såg jag att hon stod och grälade med en ung mörkhyad kvinna med ett bebis i barnvagn och en 4-åring i släptåg. jag hörde inte vad grälet handlade om, då jag hade hörlurar på mig, men båda såg mkt upprörda ut. folk stirrade, etc. när jag satte mig i tåget hamnade jag väldigt nära den äldre damen, som nu hade fått sällskap av en annan kvinna, i 50-årsåldern. jag hade fortfarande på mig mina hörlurar, men blev nyfiken, så jag tog av mig dem. jag hörde följande meningsväxling äga rum:

gamla damen: "och jämt drar de omkring på en massa barn. de hinner knappt ploppa ut en så ska de ha en till"
yngre damen: "ja, de är alltid på smällen"
gd: "men vet du, de får ju en massa pengar för det där. barnbidraget... ja, det är ju 1000 kr per barn."
yd: "ja, jag säger då det"
gd: "det är en lönsam affär för dem. de har ju en garanterad inkomst i och med barnbidraget"
yd: "ja, det är fruktansvärt att utnyttja vårt fina svenska skyddsnät"

höll på att avlida i mitt säte. ville säga något, men när jag väl kommit på vad jag skulle säga var det för sent, tanterna hade börjat prata om något annat och sen steg de av. jag återberättade deras konversation för pappa, men han bara skrattade åt de stackars rasistkärringarna. det är väl så man måste göra, om man ska överleva som hederlig medborgare med invandrarbakgrund i sverige. bara skratta och rycka på axlarna.

det som slår mig som allra jävligast är att hon inte skulle reagera likadant på en svensk kvinna med många barn. hon skulle bara vara fin och moderlig, medans en invandrarkvinna bara skaffar barn för att hon vill komma åt barnbidraget...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland blir man fan mörkrädd när man (råkar) lyssna på folks konversationer. Käftsmällen låg nära till hands när två medelålders kvinnor i golfmundering steg på tuben i Bromma en dag förra året, kastade föraktfulla blickar på en het, svart tonårstjej i typ hotpants som gick förbi, varav en av kärringarna vände sig till den andra med kommentaren: "O så klagar dom över alla våldtäkter!". Sjukt jävla obehagligt to say the least!

A. sa...

åh, fy fan. jag känner ett sånt jävla obehag av att de får vara ifred, alla smygrasister i bromma och andra villaförorter. går omkring och är smårasistiska i sina fina villor liksom. jag vill locka ut dem i ljuset. men man vågar ju sällan säga nåt, även om det är små seniga gubbar och kärringar som kläcker ur sig dumheterna. man är lite rädd för att bli knäckt av dem på nåt vis. jag vet inte.

haha vem är du förresten?

Anonym sa...

Hm, den där typen av människor har ju fått med sig en jävligt nedsättande attityd med bröstmjölken så det är svårt att värja sig emot den typ av kommentarer som de kan kläcka ur sig, spelar liksom ingen roll att man vet att de är idioter..

Haha, vi känner inte varann, vet inte riktigt hur jag hamnade på den här bloggen, men jag gillar den skarpt, schysst blandning av "högt o lågt" typ, o brukar svänga förbi den en del. Gröna linjenbo västerut själv så det är lite kul med dom referenserna oxå.

Aight/ Karin

A. sa...

fint! jag är f.d. röda linjen innanför tullarna, och om man ska vänja sig vid nya avstånd så är gröna linjen the place to be. ovan jord! grymt. hade inte pallat med blå linjen. bara tunnlar. lite klaustro.

vad glad jag blir, när nån säger att de gillar det här. tack.

Anonym sa...

Måste säga att jag väljer tub any day framför buss, minns med förskräckelse tonårens nattbuss från slussen, hu. Skumpigt, svettigt o jävligt. Bor inte riktigt lika långt ut som du som snackar en del om vällinby, men jag måste säga att boken är "pendlarens" bäste vän!

A. sa...

javisst, boken trollar bort avstånden! men man måste välja bok med försiktighet, man måste undvika tårdryparna.