fredag, maj 16, 2008

lagen om alltings jävlighet

jag åkte precis fast i en biljettkontroll på tunnelbanan. som ni säkert vet försvann/stals min plånbok för någon vecka sen, för att nyligen återlämnas till mig utan kontokort och SL-kort, och jag har inte haft råd att punga ut med 2000 kr för ett nytt bara sådär. jag har p.g.a. min bötesnoja, och kanske lite mognad, inte helplankat utan biljett överhuvudtaget, utan jag har halvplankat, med en reducerad biljett trots att jag är lite för gammal för det. så i alvik steg det givetvis på två kontrollanter.. det var bara en tidsfråga. den ena bad mig visa legitimation för att styrka att jag var 19 och alltså hade rätt att åka på reducerad biljett, jag sa att jag inte hade något leg på mig. han bad mig då skriva mitt personnummer, så jag hafsade till något snabbt i huvudet och avslutade med mina egna fyra sista, men han behövde bara kasta ett snabbt öga på det för att konstatera att det var fejkat. "säg nu bara som det är", sa han, och jag erkände att jag inte var rabattberättigad. och så var det klart. det trista är ju bara att jag knappast har råd att betala den här boten på 1200 kr heller. hade jag haft pengar hade jag väl för fan satsat på ett nytt SL-kort.

men nu kan jag iallafall stryka "få böter" från min lista över saker jag ska ha upplevt innan jag dör. och det är väl alltid nåt.

0 kommentarer: