måndag, mars 23, 2009

grattis på födelsedagen, pappa

söndagar är bästa dokumentärdagen. igår gick en handfull riktigt bra dokumentärer på SVT; först nån om det svarta musikarvet i USA. den var så himla inspirerande, stärkande och fasansfull. jag blir så lätt illa berörd av hat och våld människor emellan, gissa hur jag mådde av att se ku klux klan-möten, eller se de första svarta studenterna häcklas och med våld köras ut från skolområdet. fy fan. historia är fan inte att leka med. sen var det om franco och varför ingen i spanien pratar om det. i väldigt många spanska städer finns det gator uppkallade efter fascistledarna och monument över dem - det är helt absurt. det är som om italien skulle ha statyer över mussolini, eller tyskland över hitler. men i spanien finns tydligen nåt som heter el pacto del silencio. en tyst överenskommelse mellan de båda blocken, om att ingen ska rota i det förflutna. men nu hade det hänt grejer! sjukt bra doku! *wörd*

sen såg vi massa grejer på kunskapskanalen om bananflugor och hybridbilar och sånt. dokumentärer är nog bland det jag uppskattar mest i teven.


och idag fyller min pappa år. jag trodde att det var vi som var vårbarnen i familjen, men typ nej? jag har kirrat ett riktigt fint paket till honom iår. han förväntar sig aldrig någonting, han tycker inte att man ska fira honom överhuvudtaget. men det känns som om det är dags att börja. jag beställde ett litet film- och musikpaket från cdon med walk the line, persepolis, monty python and the holy grail, monty python and the meaning of life samt en U2-skiva han hade i bilen förut, men som blev stulen av en mekaniker när han lämnade in bilen på service... haha. han förbannar sig över den skivan varje gång vi sitter i bilen. misstänker att det kan vara hans sätt att säga att han vill att vi köper den till honom...
blog comments powered by Disqus