fredag, november 14, 2008

smart ppl (obs, pyttelite spoiler alert)

igår när jag kom hem efter filmfestivalen var jag helt wiped. det var tydligen två visningar igår, varav vi såg den första; smart people. nån slags mysig komedi med dennis quaid, ellen page (ni vet, den jobbiga juno-tjejen), sarah jessica parker och thomas haden church. det var en rätt kul film faktiskt, thomas haden church rev ner överlägset med skrattsalvor som den snyltande ungkarlsbrorsan som aldrig har skaffat sig en meningsfull sysselsättning och lyckas övertala den skötsamma brorsdottern att röka gräs när hon försöker plugga.



däremot så blev jag besviken över att upptäcka att SJP faktiskt verkar ha fastnat i carrieträsket. det enda jag såg var carrie. de hade inte lyckats skriva hennes karaktär på något annat sätt, det enda som var annorlunda var att hon hade läkarrock och hette något annat.

och ellen page verkar för övrigt också ha fastnat i junoträsket. hon var EXAKT samma karaktär. spinkig, ettrig och lillgammal med en trulig uppsyn och ett obekvämt förhållande till sina jämnåriga. skillnaden här var att hon var republikan. jag utgår ifrån att juno inte var det.

sen var det mycket utdelande av öl, vin och chips och goodiebags. goodiebagsen måste för övrigt ha varit de tråkigaste i historien; de innehöll papper. papper och godis. det enda man inte behöver mer av. men jag antar att det är det som gäller när det är actic paper som bjuder sina kunder och anställda på bio. papper liksom.

1 kommentarer:

Karin sa...

håller totally med ang SJP och ellen page. för övrigt så tyckte jag att filmen var sådär, höll inte riktigt hela vägen. kändes som den försökte vara något den inte kunde vara ("the squid and the whale" eller "margot at the wedding").