måndag, november 03, 2008

dagens konst: robert vallmark



jag känner den här killen. han är en god vän och en ex lover till min kära vän hanna. allting som rör hanna har ett lite magiskt skimmer över sig. vi träffas ungefär två gånger per år, vi har en sån rytm liksom. sen sitter vi hemma hos henne och dricker sherry och pratar om hjärnan och hjärtat. hanna är en av de mest fantasifulla människorna jag vet och hon verkar tycka om att omge sig med sådana också. som robert då. i födelsedagspresent fick jag en gång en tavla med apor på, som robert hade målat, den hängde på en hedersplats i mitt första egna hem men den har fortfarande inte kommit upp i nuvarande lägenheten.

den här har robert målat till hanna, det ska vara ett porträtt av de två. om jag inte missminner mig så var det hanna som bestämde motivet och detaljerna och robert som utförde själva målandet. hanna är räven i khakibyxor uppe på berget, och robert är ansiktet i vattnet. alltså månen. jag får gåshud av den här tavlan. den är fanimej helt otrolig. visst märks det att han är inspirerad av john bauer?

2 kommentarer:

Sofia sa...

wow! helt otroligt vacker! såntdär man liksom inte tror att folk målar idag.

A. sa...

javisst! han tillhör en svunnen tid.