fredag, oktober 03, 2008

wrap me up

jag är extremt svag för fina förpackningar. det är t.o.m. så att det ibland inte behöver vara en särskilt bra produkt - är förpackningen fin upplever jag det som att det är hög kvalitet, likadant som jag upplever att en ful förpackning innehåller en dålig produkt. jag faller alltså rakt ner i fällan. det kan handla om vad som helst egentligen, vin med en fin etikett smakar bättre, skor i en snygg kartong håller längre, hörlurar i en smart förpackning låter bättre. men till sin spets kommer det när det handlar om smink (jag har fortfarande lite problem med insikten om att jag just nu skriver ett inlägg endast tillägnat smink, som jag varken äger eller tänker köpa. bara smink, som jag tycker är "fint"). iallafall så har jag har två favoriter.



den första är givenchy (zhee-von-schii). jag har en liten dosa med skimrande rouge, som jag köpte av en gammal klasskompis för att hon hade köpt 2-pack på tax-free under vår rysslandsresa i 3:an på gymnasiet. jag har bara använt det typ tre gånger, p.g.a. att det är skimrande, eller ja, halvglittrigt, och jag har ingen lust att se mer svettig och glansig ut än vad jag redan gör. TROTS att jag visste att rouget hade glitter i sig köpte jag det rätt dyrt (typ 300 spänn? minns ej), och TROTS att jag inte har använt det på flera år har det fortfarande en självklar plats i badrumsskåpet, av den enkla anledningen att förpackningen är så himla fin. *and all that crap*

min andra fave är paul & joe (påål-an-jåou). tvärtemot vad man tror så är paul & joe ett japanskt märke. företaget har sitt säte i japan, sminket tillverkas i japan och är princip bara avsett för den japanska marknaden. i sverige kan man gå och pilla på le shop, som verkar vara de enda här som tar in paul & joe-smink. iallafall så tilltalar detta puttinuttan i mig, den som älskar alabaster, porslin och frostat glas och doften av puder och löddrig lavendeltvål. förpackningarna känns väldigt old world, nånting som mormor skulle kunna rota fram ur sina gömmor, visst?

ordet jag söker är "förtrollad", för det är verkligen det jag blir av saker som slår an de rätta strängarna. jag tittar storögt och andaktsfullt, pillar och känner och luktar och försvinner in i mitt eget huvud litegrann. jag kan beskriva det på ett annat sätt också (med risk för att låta som ett missfoster); ser jag något riktigt fint vill jag ÄTA det. det är helt sant. speciellt produkter med lackade ytor, eller väldigt mustiga färger (som t.ex. givenchy-nagellacket i översta bilden). skor, plåtburkar, smycken, läppglans, vinglas, mobiltelefoner... jag känner liksom en underlig önskan att få äta upp det, för jag inbillar mig att om det tilltalar mig när jag tittar på det kommer det tilltala mig även när jag tuggar på det...

(dags att sluta skriva nu. ni hajar nog poängen.)

6 kommentarer:

Sofia sa...

på åhlens säljer de kroppspuder i jöttefina förpackningar, liknande termosen nedan i stilen. jag tror det finns ros, lavendel, liljekonvalj och ngn till.
min mormor hade sånt hemma i sitt badrum och jag brukar ibland gå till den avdelningen på åhlens bara för att kolla på grejerna, men jag kommer fasen inte på vad man ska ha kroppspuder till?

A. sa...

åh! jag hade ingen aning om detta. liljekonvalj! allt som luktar liljekonvalj är fantastiskt. min favoritdoft var förut ros, men så köpte jag en parfym från paul smith som heter rose, och den har förstört mitt förhållande till rosen..

är det åhléns egna eller? vilken avdelning finns de på?

men varför frågar jag egentligen? kroppspuder har inget användningsområde, såvida man inte blir svettig i décolletaget typ. haha. och så glansig är inte ens jag!

Sofia sa...

de finns på tvålavdelningen, typ där de säljer lite "finare" tvålar, haha.
men alltså det är inte puder som ska täcka skavanker utan vitt puder.
typ som barn-talk? mamma trodde det hade att göra med återfuktning men jag kan liksom inte se mig själv stå o pudra kroppen i badrummet.

Anonym sa...

ja men guuuud! åh! paul & joe är typ det finaste som finns!!! varje gång jag ser en bild av någon av deras produkter blir jag typ ledsen på riktigt bara för att jag inte äger dem. haha. varför ser inte fler sminkprodukter osv ut sådär? det är ju helt underbart. om jag ägde något från paul & joe skulle jag bli helt lycklig varje gång jag såg grejerna, men jag skulle nästan inte våga använda dem för de är så fina och jag vill inte förstöra eller göra slut på dem. måste ju spara!!!!1

Anonym sa...

haha! det är verkligen roligt att du alltid vill äta fina saker. jag tänker på freuds orala utvecklingsstadie ;D

A. sa...

sara julia elida: men det bästa är ju att man inte BEHÖVER slänga förpackningen när den väl tar slut! fast det är klart, en tom förpackning är inte lika fin som en full förpackning... men den dagen man köper dyra sminkprodukter för den fina burkens skull bör man se över sina finanser, för det betyder antagligen att man har gått och blivit rik. haha.

emelie: haha men tack! allvarligt talat, känner du dig aldrig sugen på att bara smaka på en liten droppe av något fantastiskt nagellack, eller bara ta en liten liten tugga av en perfekt mockasko?

i know you want to!

sofia: men jag tänkte på en grej. det kan ju inte BARA vara kroppspuder som kommer i en sån där fin dosa? man kanske kan hoppas på att det är en hel serie, och att det i denna finns en produkt som man kan använda på riktigt? för jag har svårt att se att åhléns skulle ta in EN enda produkt från ett företag, om produkten är något så smalt som kroppspuder... jag ska undersöka!