lördag, oktober 18, 2008

palazzo chupi

nej, usch, bloggen blev så ful när den pryddes av såna där grådeppiga, trånga, dammiga, håglösa lägenheter för självmordsbenägna, så jag kände mig tvungen att lägga in något som känns som raka motsatsen; palazzo chupi. det ligger mitt i new york (W11th street) och julian schnabel köpte huset av roy liechtenstein och byggde om det så att det liknar ett gammalt italienskt renässansslott. praktfullt? ja! smakfullt? nja... givetvis är det svinigt dyrt att bo här (den första lägenheten gick för $15 500 000... alltså ja. det är 114 miljoner SEK). det är bara kändisar som köper lägenheterna här, antagligen p.g.a. det höga spexvärdet, som kanske känns lite för magstarkt för rika okändisar. haha. madonna, bono, demi moore, dustin hoffman, steve jobs och steven spielberg och donna karan bor där. nice liksom. lär ju vara ett 'razzi hotspot.







jag undrar bara hur FAN han fick tillstånd att genomföra detta bygge. jag kan verkligen tänka mig att en hel drös med NIMBY:s* gick till attack när de fick höra om planerna för detta monstrum, hur i hela friden lyckas schnabel gå helskinnad genom den processen, i en stad som annars kännetecknas av anonymt stål och glas?

(*Not In My Back Yard = konservativa töntar som motsätter sig minsta förändring i stadsbilden.)

3 kommentarer:

Sofia sa...

men! NY är ju inte alls bara anonymt stål o glas, NY är ju en otroligt variativ stad som verkligen innehåller alla byggnadsstilar. Och människorna! Ingen människa är den andra lik, otroligt inspirerande.

för övrigt skulle jag älska att dricka mig redlöst berusad på den där balkongen!

A. sa...

haha, ah, true, fast jag tänkte mer på typ de andra husen i samma område som palazzo chupi.

haha, jag skulle inte banga på att dricka mig redlöst berusad på vilken balkong som helst i new york!

A. sa...

bara för det så syns ju itne ett enda glas-och-metallkomplex på någon bild. BUT STILL!