lördag, oktober 18, 2008

om stagnation och hemsk inredning

jag är en late bloomer. på mer än ett sätt. jag upptäcker och upplever alltid saker långt efter att det blivit old news för alla andra. jag hakar på nya grejer långt efter alla andra. och den senaste nya grejen, efter sex and the city (som jag också hakade på väldigt sent), var ju att alla skulle börja tycka att stockholm var alldeles för litet för dem, de längtade utåt och bortåt och reste över europa och världen. en VÄLDIGT stor del av min bekantskapskrets har någon gång under de senaste åren valt att tillbringa en längre tid utomlands eller på annan ort i sverige, många drog direkt efter studenten och det blev berlin, paris, london, australien, barcelona, karibien etc, etc. men jag satt här i nordens venedig och kände mig väldigt nöjd. nöjd med livet i stockholm. så sent för några månader sen pratade jag om det med typ thomas, jag sa att jag fortfarande verkar vara den enda som inte vill flytta från stockholm.

men så igår greps jag av en plötslig längtan, nästan som ett infall, att flytta till new york (originellt, jag vet!). plöstligt insåg jag liksom att jag har stagnerat i stockholm, det har tagit ungefär ett år för mig att inse det, men nu när jag väl har förstått det har jag svårt att tänka på något annat. jag har aldrig "varit i farten", liksom, aldrig rest omkring eller jagat något på riktigt. så jag gjorde lite research nu, mest för skojs skull för jag tror inte att jag någonsin kommer iväg. men jag hittade iaf till en hemsida som heter lodgis.com, och visst finns det lägenheter att hyra. det finns många. självklart är de också dyra. de minsta kyffena långt utanför centrum går loss på $1500 i månaden, motsvarande ungefär 11 000 SEK, och då får man alltså inte särskilt mycket för pengarna. bara den stora äran att bli new york-bo. tss.

en annan grej jag noterade är att alla, och då menar jag ALLA lägenheter, är inredda enligt så-fult-och-opersonligt-som-möjligt-principen. såhär ser typ alla lägenheter ut:




så jävla deppiga lägenheter! vem fan vill bo såhär? bilderna är från tre olika lägenheter, så det är liksom inte en och samma person som har dåligt sinne för hemtrevnad, utan det är verkligen ALLA lägenheter som hyrs ut i den där stan som ser ut såhär. tappade nästan lusten att åka dit, haha.

3 kommentarer:

MOA sa...

Äntligen en till som trivs i Stockholm! Jag kommer nog aldrig flytta härifrån, haha...

Sofia sa...

ta en fåtölj här o sätt den där, liksom. amerikansk inredning är oftast så sjuukt osmaklig!

A. sa...

ja, man blir lätt hemmablind bara! det är så kul att läsa bloggar som tillhör fol kfrån landsorten, de drömmer sig bort till stockholm och åker hit så fort de får råd.. men jag har slutat tycka att det känns lagom stort. fast new york är väl lite väl stort kanske.. jag vet inte.