fredag, september 19, 2008

ditt enda hem



har ni sett planet earth? det är världens mest påkostade dokumentärserie, budgeten ligger på 40 miljoner kr per avsnitt, 11 avsnitt totalt. den är med andra ord riktigt fet. jag och nisse tittade på två avsnitt igår, "jungle" och "ocean deep", och trots att jag har sett det förr så grips jag av en sån fullkomlig känsla av hänförelse. jag kan inte riktigt tro att det är på riktigt, att det är just denna planet vi håller på att ta död på. det finns ett helt universum bortom människans insyn och vi måste lära oss att ta ett steg tillbaka och visa respekt för ett hem som vi ändå DELAR med miljoner andra livsformer. det är farligt att tro att vi kan fortsätta att prioritera oss själva och strunta i konsekvenserna, jag har en stark känsla av att det kommer straffa sig för människan. vi kommer bli bortsorterade och planeten kommer hitta ett sätt att återställa balansen efter att människan utrotats. om några miljarder år finns det kanske ett nytt djur som dominerar planeten, men som förhoppningsvis har lärt sig av våra misstag och ser till att sköta om sitt hem bättre än vad vi gjorde. man förstör inte för andra ostraffat.

planeten är ett underverk, och om man inte ska bli miljömupp av någon annan anledning kan man bli det för allt man får se i planet earth. det tar andan ur en.

4 kommentarer:

Anonym sa...

älskar den skiten. så jävla bra.

A. sa...

JA! BÄSTA SKITEN EVER!

Anonym sa...

helt rätt. ibland känns det som att mitt enda ljus i tunneln är att människan tar kål på sig själv. självförgörande. man ser ju hela tiden, år för år, hur naturen slår tillbaka. och det är speciellt över de mest överbefolkade områdena i världen. KONSTIGT? inte speciellt. det är vårt eget fel liksom.

du hade kanske redan gissat vid det här laget att jag är en miljömupp :)

A. sa...

ja. det som upprör mig så mycket är alla som påstår att t.ex. växthuseffekten är en del av en cykel som återkommer regelbundet. kan man då bortse ifrån faktumet att det aldrig förut i historien har blivit såhär varmt, såhär snabbt? vad händer om det INTE är en del av planetens regelbundna cykel? ska man stå där på utrotningens brant och ba "eh, jag räknade fel"?