måndag, september 22, 2008

looking good but feeling bad

har tänkt en del på min alkoholkonsumtion på sistone. jag dricker med måtta och blir väldigt sällan råfull, så har det varit rätt länge. faktum är att jag bara dricker en större mängd alkohol (d.v.s. en sådan mängd som resulterar i att jag blir berusad) ungefär en gång i månaden, vissa perioder lite oftare och andra perioder ännu mer sällan. det kan gå 2-3 veckor utan att jag dricker en droppe och det har sällan att göra med min ekonomi. jag har upptäckt att man kan bli rejält packad även om man är luspank, för det verkar som om folk i allmänhet är mer benägna att bjuda på alkohol om man inte har råd själv, än vad de bjussar på något annat man kan behöva, typ en lunch. det är lite "klart du ska bli packad", oftare än "klart du ska bli mätt", är det inte?

iallafall så tror jag att denna tanke har fötts ur det senaste årets fruktansvärda bakfyllor, som har känts oprovocerat tunga, med tanke på den föregående kvällens alkoholkonsumtion. det är helt enkelt så att jag nuförtiden blir betydligt mer bakis, av en betydligt mindre mängd alkohol, än vad jag blev förr. en annan anledning till att jag funderar över sånt här är att jag helt enkelt uppskattar vita perioder och framförallt lugna helgkvällar. det är definitivt underskattat, med lugna helgkvällar.

nåväl. jag har funderat på att låta det bli ett medvetet val, att försöka undvika alkohol. iallafall inte aktivt söka upp den. har liksom tröttnat på fyllan litegrann, ni vet när man blir sådär full att man antingen blir dryg eller trött. vad är poängen med det? då kan man lika gärna strunta i de där två sista glasen, och bara hålla sig lagom salongsberusad hela kvällen, så mår man som en prins dagen efter och minimerar risken att göra bort sig. är inte det en ganska bra idé?

samtidigt är det ju en utmaning att försöka ha roligt nykter, när andra dricker. jag tror dock inte att jag är beredd att gå så långt, att utsätta mig för berusade människor när jag själv är nykter, det är bland det jobbigaste som man kan göra.

jag vet inte... jag är bara jävligt het på tanken att må bra jämt. aldrig behöva vara bakfull, aldrig behöva tänka att "jag brände så och så mycket på alkohol och relaterat (typ fyllekäk & taxi) igår", aldrig behöva tänka att "vad fan sa jag till _______ igår egentligen? varför har jag en sån jävla stor käft?"... ja. lockande tanke, att slippa allt det där. haha.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kunde inte sagt det bättre själv! det är därför det var ca 1,5 månader sedan jag blev rejält tankad. och innan dess vet jag faktiskt inte. förra vintern eller nåt? känns bra. jag diggar lunga helgkvällar samt att alltid må bra. helt oslagbart!

A. sa...

ja, det är verkligen korkat att gå och bli tankad varenda helg om man inte ens gillar det särskilt mycket. en gång i månaden - eller mindre t.o.m. - räcker gott och väl. man orkar inte vara bakfull så ofta ändå.