fredag, mars 13, 2009

lookit!

jag fick så dåligt samvete av mitt senaste inlägg. jag hoppas att ni förstår att det inte är hundens brutala död jag skrattar åt, det är mest artikelns formuleringar och val av foton och ja, helhetsintrycket. och det måste ni hålla med om att det är komiskt...

jag tänkte väga upp det inlägget med att lägga in några underbara videor jag hittade på flickr. man kan tydligen lägga upp HD-filmer där nu och man behöver inte ens vara pro-medlem! kvaliteten är så crisp och clean att jag nästan... ja, jag vet inte vad jag ska skriva här. något snuskigt kanske. men det är härligt att någon tar tag i den extremt kassa videokvaliteten som härskar på internet, p.g.a. youtube.

aiiit, ladies and jellyspoons, det är kristallklar poesi: (glöm inte att trycka på HD-knappen)


den första är en tilt-shift-video av en tågstation i sapporo. tilt-shift är förutom time-lapse den filmningstekniken som får mig att spinna allra varmast (fast tilt-shift är i grunden ett sätt att redigera perspektivet i sina foton för att skapa illusionen av att motivet är en miniatyr, se gruppen på flickr här). jag har lagt upp filmklipp som är filmade både med hjälp av tilt-shift och time-lapse förut, de kan du titta på här.


den andra är en time-lapse av utrecht. jag älskar myllret.


och den tredje är också en time-lapse över en inrikesflight i usa med ljuset från städerna nere på marken som glödande fläckar. man får ett helt annat perspektiv till jorden när man ser den, speciellt med stjärnorna i bakgrunden; det blir så brutalt tydligt att vi bara är en liten ärta i rymden.



den fjärde och sista är från prinsengracht i amsterdam. oh how i'd love to go. men är man pank så är man, men det är nästan som att jag faktiskt nöjer mig med att titta på den här videon.

flickr-länkar:
mer HD-videor: flickr HD video pool
mer time-lapse: time-lapse videos
mer tilt-shift: tilt-shift stockholm
blog comments powered by Disqus