fredag, februari 20, 2009

om vikten av att veta allt innan man skaffar sig en åsikt

jag har följt den amerikanska komikern och debattören bill maher ett bra tag, jag har tyckt att han verkar vara en intressant person med sunda politiska åsikter, speciellt för att vara en amerikan. bland annat är han för fri abort och homoäktenskap och han sitter i styrelsen för PETA och the reason project, som är en organisation som ägar sig åt att uppmuntra till kritiskt tänkande och sprida sekulära värderingar och vetenskap i ett land där gränsen mellan kyrka och stat ibland verkar alltför suddig. andra styrelsemedlemmar är bl.a. salman rushdie och christopher hitchens. han är även väldigt engagerad i frågan om fri hälsovård, vilket speglas väldigt tydligt i detta youtubeklipp:


han sa så bra saker däri ("If Americas richest 1% are now so rich that a 5 star hotel isn't good enough, it's time to bring back the guillotine" och "If you deliberately vote for someone who won't give you health care over someone who will, you need to have your head examined, except you can't afford to have your head examined" är mina favoriter), att jag kände mig manad att ta reda på mer om honom. han verkar ju vara helt fantastisk. jag började t.o.m. författa ett blogginlägg om honom, där jag förkunnade att han härmed är med på min lista över "bra amerikaner", d.v.s. jänkare med, i mitt tycke, sunda politiska åsikter. den listan är, av uppenbara skäl, väldigt kort. jag tror att det faktiskt bara finns ett annat namn på den listan, och det är susan faludi, som jag föll pladask för efter att ha läst "den amerikanska mardrömmen". men jag var beredd att förlänga den med ett namn; bill mahers.

så jag gjorde min research. och tur är väl det, för annars hade jag fått äta upp min lista över bra amerikaner tillsammans med min okunskap. utan salt. för bill maher är inte ALL THAT. han var för bra för att vara sann. dels är han en hängiven anhängare till staten israel och "their stern policy against palestinian terrorism", och dels att han efter 11 september ställde sig bakom att man på amerikanska flygplatser ägnar sig åt "racial profiling", d.v.s. att man utifrån passagerarnas "ras" avgör ifall de är mer eller mindre benägna att begå ett visst brott eller att de ska bete sig på ett visst sätt. alltså definitionen av rasism. och hans stjärna dalade som en skadeskjuten kråka. den skadeskjutna kråkan ligger i gräset och ruttnar as we speak.

i min research upptäckte jag dock något att trösta mig med; jason alexander (som för övrigt egentligen heter jason scott greenspan!!!) har rest omkring i palestina, är för en tvåstatslösning och jobbar med fredsrörelsen via one voice!!! *LOVE*

blog comments powered by Disqus