onsdag, februari 04, 2009

cruelty free beauty!

apropå grymhet, så är ju skönhetsindustrin rätt bra på att testa ingredienser och produkter på djur innan de vågar tjäna pengar på dem. jag har suttit och bläddrat i PETAs enorma arkiv över de olika företagens djurskyddspolicy och har sammanställt ett litet urval över djurvänliga smink- och hudvårdsprodukter som man kanske själv är intresserad av:



sen fanns det också en "black list", alltså en lista över företag som antingen: 1) inte har en uttalad plan mot djurförsök, 2) inte vill skriva på PETAs kontrakt om djurförsök, 3) bevisligen har ägnat sig åt djurförsök, eller 4) inte har kunnat bevisa att de INTE ägnar sig åt djurförsök. här är ett urval av produkter från företag som man ska undvika:



dock har jag också kommit fram till att PETA inte riktigt är en helt tillförlitlig källa, och dels att detta är sjukt snårigt. på PETAs sida kan det t.ex. stå att alla företag som ingår i l'oréal group (bl.a. de flesta av varumärkena i bilden ovan; detta gör l'oréal till världens största företag inom skönhetsbranschen) testar sina produkter på djur. på l'oréals egna hemsida står det dock att de inte har utfört djurtester på några av deras produkter, i något av deras företag, sen 1989. vem ska man tro på?

i vilket fall som helst så ingår följande företag inom l'oréal group, förutom det uppenbara l'oréal, och de ska man vara lite försiktig med:
biotherm
garnier
kérastase
kiehls (har dock stått som djurvänliga på andra listor)
giorgio armani (både parfymlinjen och kosmetikalinjen)
lancôme
maybelline
ralph lauren perfumes
redken
shu uemura
riktigt maffig lista va? känns jävligt tråkigt att inte kunna lita på shu uemura, t.ex, min bild av dem är en aning befläckad nu, för att utrycka det milt.

MEN; ett av argumenten för att l'oréal group faktiskt kan ha rätt när de säger att de inte testar på djur är att de åtminstone har de ekonomiska medlen för att kunna testa produkterna djurvänligt, i laboratorium. dock kvarstår problemet med att de varken har kunnat bevisa för PETA att de inte har djurförsök, och de har inte heller skrivit på kontraktet.

ett motargument är att man aldrig ska lita på vad ett företag skriver på sin hemsida. företag är vilseledande och manipulativa av naturen. de har alla anledningar att framställa sig själva i bättre dager och jag som konsument har egentligen ingen möjlighet att kontrollera trovärdigheten i informationen som de ger mig.

det är helt enkelt lättast att hålla sig till PETAs lista över de som INTE testar på djur, det kan funka som en ganska bra garanti. som de dödsföraktande galningarna som PETA är, så tror jag inte att de har något intresse av att sätta upp företag som djurtestar på den listan. jag försöker iallafall konsultera den när jag blir nyfiken på en ny produkt av ett märke jag aldrig använt förut. i suggest you do the same.
blog comments powered by Disqus