onsdag, januari 07, 2009

om mitt namn

den här grymma bruden som jag känner ovanligt-namn-sympati för (hon heter ghazal) hade kollat upp lite info om sitt namn och jag blev nyfiken på mitt eget. jag har hört massa om att jag är döpt efter en gammal persisk fruktbarhetsgudinna, men tänkte att det måste finnas nån annan etymologi kring det. så jag googlade lite. hittade detta på behindthename.com:
"Means "immaculate, undefiled" from Avestan a "not" and ahit "unclean". This was the name of the Persian goddess of fertility and water. She was sometimes identified with Artemis, Aphrodite and Athena."
bah ooh, tack. jag är inte oren! haha. vilket otroligt fantasilöst namn. som att heta typ osvag istället för _STARK_ eller nåt sånt... N-E-WAYZ, jag kollade upp nils också (för jag är så *kär i min pojkvän*) och det är en svensk form av nicholas som betyder "folkets seger"! så jävla grymt. jag vill också heta nils. får nöja mig med the next best thing. jag är nils by association.
blog comments powered by Disqus