måndag, december 29, 2008

året som gick, vol. II

maj



i maj började de första studentskivorna. klass SK3 på norra real hade 50-talstema på sin studentskiva, så jag tog på mig en skrynklig cocktailkjol och blev jättefull. blev bestulen på plånbok med legitimation, kontokort, SL-kort och läppstift. en vecka senare fick jag tillbaks en tom plånbok och läppstiftet som hade smält.



gerlesborgsskolan hade vernissage.



och min nisse åkte iväg med tåget för att praktisera på en landsortstidning på västkusten. han var borta i två veckor och hann med en tripp till göteborg. därifrån skickade han ett vykort med tjejer som solar topless. de syns i den minsta bubblan längst till höger. han påstår att han inte alls hade noterat det när han köpte kortet.

juni



i juni tog många av mina vänner studenten. så himla härliga tider. tvekar inte en sekund på att detta är vår allra bästa tid.



vi var också på ett fint 25-årskalas i fruängen. madame A-K hade några grabbar från eskalator där och nisse blev starstruck. dagen efter dog han pinsamhetsdöden.



jag såg jacques brel is alive and well and living in paris på parkteatern vid vällingby slott. det sög.



pappa blev södergubbe på tavastgatan.



han hade köpt en stor teve att ha på loftet på landet, så vi åkte dit och kollade på fotbollen. det här var från sveriges sista match i turneringen. jobbig stämning.



bakom huset växer liljekonvaljen som om det inte finns en morgondag.



vi firade midsommar hos fina bosse under ett vitt parasoll i vasastan. det regnade SÅKLART.



innan midsommaraftonen var slut hann vi också besöka jens som hade förälskat sig i en lucha libre-mask.



utanför hässelby slott blommade rosenbuskarna och jag tog mig friheten.



jag och emelie vandrade runt på ett folktomt topshop. hon köpte den där rosa sidenkjolen som jag varje fredagkväll önskar att jag själv hade.



en kväll i juni såg jag också ett moln som såg ut som ett ufo. eller ett ansikte som vänder sig, beroende hur man ser det. det här var även perioden då mitt och nisses arkiv x-tittande var som mest intensivt.

juli


juli började jättebra. det var stekhett varje dag. notera min illustrativa pose. *stekhett*



och jag låg vid maltesholmsbadet och pressade och blev brun. hahah.



i stan var sommaren inte fullt lika magisk. det var ren och skär diskbänksrealism på långholmen, inga smärta beach-2008-kroppar så långt ögat nådde utan bara dallrande vitt fläsk. det kändes mer som en sälkoloni på typ galapagosöarna än en badstrand mitt i sommarstockholm.



emelie, jag & cajsa var vid fredhäll en varm dag. cajsa solade topless! *memory burn*



ellen tog hit sin karibiska man wagnell. vi fick komplex för vår s.k. "sommar" eftersom han är uppvuxen med 30 grader året om, vita stränder och turkost vatten.



hon tog med sig honom och agnes och flyttade in i studentskrapan. utsiktsfetischisten i mig fick utlösning.



cajsa flyttade också till söder den här sommaren, precis som pappa. det här är utsikten från hennes sovrumsfönster. *trompe l'oeil*



det här är från en minnesvärd kväll i juli, efter en runda på stan köpte jag och thomas ett 6-pack corona och satte oss i vasaparken. vi fick sällskap av cajsa & emelie & klara och satt där till solen gick ner och det blev för kallt för att sitta kvar. äkta stockholmssommar.



också rätt mycket äkta stockholmssommar, fast åt det mer realistiska hållet.



men ibland händer det. man får några få dagar av vibrerande hetta, gassande sol och molnfria sommarhimlar. en enda sådan helg fick vi det här året, den tillbringade jag på landet.



där var sommaren precis som jag minns den från barndomen.



taimas tog ett dopp i sjön för första gången i sitt lilla liv. han huttrade av både rädsla och kyla men bet ihop och försökte leka så gott det gick. storebror agerade livboj.



sen tröttnade han på att vara ansvarsfull och vuxen, så han smörjde in hela sin kropp i lera som han grävde upp från sjöbottnen.



ica supermarket i gnesta hade extrapris på piggelin...



mamma var bostadsrättsföreningens trädgårdsmästare det här året, ett jobb hon utförde med stolthet.



och någon sommarnatt satt vi på wollmars och jobbade på berusningen. de flesta bilderna från den här kvällen har tydliga drag av religiösa ikonmålningar och madonnabilder. fattar fan inte varför.

augusti



i augusti åkte vi till emmaboda!!



där hade vi tur med vädret ungefär hälften av tiden. markus krunegård är det som inte syns i den här bilden. nathan har fint lurv under armen, nästan lika fint som mitt. *hårig prettotjej*



notera nisses solbränna. oscars tröja har etsat sig fast i minnet.



även om jag hela tiden kände mig liiite för gammal för festival så hade jag nog inte kunnat få bättre minnen från min sista festival, det var en värdig avslutning.



kanske speciellt för att vi ansträngde oss för att liksom, ja, keep it decent. undrar iofs ifall vi någonsin har gjort något annat. vi förflyttade oss bort från festivalområdet och käkade riktig frukost i gräset, hängde med ovan illustrerade handjur.



och vi tog bilen och åkte och badade!!! typ festivalens bästa stund.



sista spelningen var justice. det var nästan mer läskigt än bra.



sen kom vi hem. någon gång där fick vi upp hyllor på väggarna och kunde äntligen ge mina skor en dammfri tillvaro.



jag klippte lugg i augusti.



kände mig rätt snygg.
blog comments powered by Disqus