lördag, augusti 30, 2008

ett steg framåt, tio steg bakåt


ingen har väl undgått jessica zandéns och cecilia gyllenhammars idiotiska artikel om att "det finns ömhet i ett slag över munnen". det är det sista jämställdhetsarbetet behöver, kvinnor som saknar "riktiga män", och att bra sex och jämställdhet inte går att förena. man måste inte välja. det är så trångsynt att tro att alla män i hemlighet längtar efter att få vara stora och starka machomuskeltyper som slänger upp sin kvinna på axeln och knullar henne stående mot en lagårdsvägg, eller att kvinnor borde erkänna att en bitch slap kan vara ett uttryck för ömhet eller åtrå. det är perverst att svälja ett slag, ännu värre är det att anse att kvinnor borde NJUTA av att bli slagna i fejan.

givetvis så har zandén och gyllenhammar blivit tvungna att ge ett svar på stormen av kritik som artikeln fick, och föga förvånande kallar de känslostormen för "moralpanik". det är så jävla billigt. och de får uppbackning av sveriges mesta machomän; paolo roberto och hoa-hoa dahlgren - en boxare och en tyngdlyftare - de sista riddarna av en föråldrad manlighet. det är så patetiskt, att de klamrar sig fast vid den gamla mansrollen, som jag tror att de flesta nuförtiden finner skrattretande och avtändande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej tack för din kommentar i min blogg, själv tror jag inte att vad som attraherar människor förändrats speciellt mycket sedan stenåldern, men det är bara en teori jag har, en feminist sa att män är djur jag tror hon har rätt människan är djur och styrs av ganska primitiva saker, man som kvinna. Citat "det finns en ömhet i ett slag över munnen" är bara där för att provocera, helt idiotiskt. Men deras artikel är inte helt poänglös...

Anonym sa...

Japp, så var det med den saken! Varsågod att välj: Jämställdhet eller passion?
Ser med spänning fram mot vad som blir nästa yrvakna insikt?

A. sa...

haha, jag med. att man kan tycka att det ena utesluter det andra på det där viset, det är helt bortom mig. men det är synd för de kvinnorna då, som inte inser att man inte måste ha en neandertalare till man om man vill ha ett passionerat förhållande.