tisdag, april 22, 2008

gymnazister



haha, vad sjukt! jag var lite uttråkad nyss och satt och okynnesgooglade på lite vad som helst, t.ex. en gammal gymnasielärares namn, och då kom den där bilden upp! det är från våren i 3:an när min klass var referensgrupp för en uppsättning av jean-paul sartres inför lyckta dörrar. vi fick prata med ensemblen och regissören, men jag minns inte exakt vad vi snackade om. sen fick vi gå och se pjäsen gratis har jag för mig. minns inte ens vad jag tyckte om den. är inte direkt ett fan av sartre iofs.

jag hade ingen aning om att de tog bilder, men jag är iallafall den med illrosa tröja som sitter i mitten på översta raden. cajsa i blått linne på samma rad näst längst till höger och emelie i grönt linne på raden under. vad små vi var! och lite solbrända!

fast den här bilden påminner mig också om hur otroligt ILLA jag tyckte om 70% av klassen. i princip alla var riktiga nötter. jag bryr mig inte riktigt om någon av dem läser det här, det är väl ingen som trodde att vi gillade varandra i vår klass. de var allmänt osympatiska under hela gymnasietiden, men det som slutligen satte spiken i kistan var vår klassresa till ryssland strax innan vi tog studenten. väldigt få verkade fatta vilken fantastisk möjlighet vi fick och hur mycket våra lärare hade kämpat och jobbat på sin fritid för att göra den här resan möjlig för oss. de flesta ägnade sig istället åt att få en oförklarlig ångest inför att åka till sunkiga ryssland och bo hos en sunkig ryss och på ett sunkigt hotell. jag minns en diskussion i klassrummet som gick ut på att hitta alternativa resmål, typ mallorca eller italien. väx upp och åt till jävla mallis med era egna pengar! på facebook har de lagt upp bilder från rysslandsresan och skrivit spydiga kommentarer som "man ser verkligen på oss att vi inte har roligt", och typ "gud vad äckligt, minns ni toaletterna?". det var till och med någon jävla brud (minns inte vem) som hade ringt sin pappa under resan och bett honom att komma och hämta henne! i ryssland!
har man den inställningen kan man ju lika gärna skita i att resa någonstans överhuvudtaget, vart man än kommer i världen så är standarden lägre än i sverige. jag själv har ingenting att klaga över, jag ser fortfarande tillbaks på den resan som en av de roligaste jag gjort. lite skit i hörnen och nioprocentig bärs har ingen dött av.

SK3, jag saknar er verkligen inte!

3 kommentarer:

Anonym sa...

skön! love ya!

/nathn

Anonym sa...

hahaha! u nailed it once again! ;D

/em

förresten, minns du något grönt linne?

A. sa...

haha, tack tack!

emelie: nej, jag minns inget grönt linne... eller vad menar du? jag ser att du har ett grönt linne på dig, men jag vet inte riktigt vilket det är... gör du?