torsdag, mars 27, 2008

fina skor


min mamma hade såna, fast ljusblå, när hon var 20 år och nyinflyttad i stockholm. en vän till henne hade köpt dem i kina och hon använde dem ända tills hon blev gravid med mig och fötterna svullnade så mkt att hon inte kunde ha på sig dem längre. 17 år senare hittade jag dem i en plastpåse bland massa andra slitna skor (jesussandaler, träskor, ärtgröna mockapumps) från min mammas ungdom. jag adopterade dem och älskade dem som om de vore mina egna, men en het sommardag på landet för 2 år sen lossnade sulan och vår kärlekssaga tog slut. jag accepterade förlusten, eftersom jag insåg att de ljusblå nätskorna hade levt på lånad tid, de hade hållit alldeles för länge för att vara köpta på en marknad i kina för 8 svenska kronor på 70-talet. men nu har de återuppstått på monki, antagligen efter en förlaga från acnes herrkollektion (bilden är stulen från klang.blogg.se), som i sin tur antagligen är baserade på en annan sko från ett hus i paris eller milano. men jag har inga invändningar emot att bära en kopia av en kopia, tack monki för sköna budgetvarianter!

0 kommentarer: