måndag, mars 16, 2009

gruppdynamik och illusion


på samma sätt som jag inte förstår mig på patriotism förstår jag mig inte på fotbollssupporters som är så uppfyllda av kärleken till "sitt" lag att de helt ärligt tycker att supporters av andra lag är "lite sämre". att de förtjänar ett kok stryk. för mig är detta skrattretande. så tragiskt, patetiskt och INTETSÄGANDE och jag fnittrar lite åt vetskapen om att det är nästan uteslutande killar som ägnar sig åt sånt. för vad säger ditt fotbollslag om dig - EGENTLIGEN? vilka personliga egenskaper förvärvar du genom att vara djurgårdare, AIK:are eller bajare? varför är just DU, som är djurgårdare, AIK:are eller bajare BÄTTRE än de andra? är lokalpatriotismen, ner på stadsdelsnivå, verkligen relevant? handlar det inte egentligen om att du inte kan bevisa att du är bättre än de andra i något viktigt, RIKTIGT avseende, så du tar till desperate measures och ba MEN ASSÅ JAG ÄR GÅRDARE, jag är *lite finare, lite bättre*

jag är genuint ointresserad av sport, så jag skiter fullständigt i vilket lag folk håller på. däremot är jag genuint intresserad av musik och politik, men inser samtidigt att man kan vara en riktig skitstövel även om man har samma favoritband som jag eller delar mina politiska åsikter. när man är över typ 15 år gammal borde man förstå att människors preferenser och favoriter när det kommer till musik, film, politik, sport, mode, konst och sånt inte är NÅGON SOM HELST garanti för att man är skön eller bra eller snäll eller smart. varför envisas folk med att gruppera sig sådär och varför envisas folk med att upprätthålla illusionen om de förmodade fördelarna med människor som lyssnar på samma musik eller håller på samma lag?

se till exempel på alla supportergrupper på facebook. min brorsa är med i en handfull sådana. det är inte så mycket annat som berör honom, han har ju inte gått med i några av grupperna jag har invajtat honom till (han vill väl inte framstå som en feministisk miljömupp med en instabil relation till staten israel och som tycker att "det är sexigt att betala skatt"). han är bl.a. med grupper som heter "I bet I can find 1,000,000 people who dislike AIK" och "man föds till djurgårdare, allt annat är förlossningsskador". HAHAHAH sån jävla BULLSHIT.

därför har jag skapat en facebookgrupp, min allra första faktiskt! hahah. så please join me at:



HAHAHHAHAHAHAHAH *feythbook-humor*

* alltså ja. patriotism. världens mest överflödiga begrepp. du är inte bättre eller sämre beroende på var du kommer ifrån, du har bara lättare att relatera till de människor som kommer från samma plats som du. you dig?
blog comments powered by Disqus