tisdag, december 30, 2008

störst, bäst och vackrast



jag utlovade någon slags recension eller nåt på min nya mobil, nokia E71. men mina känslor är alldeles för starka för att jag ska kunna författa någon slags saklig recension där jag noga och utförligt beskriver denna lilla mackapärens för- och nackdelar så det kommer att bli något slarvigt hafsjobb till recension. men kontentan är: nokia E71 är störst, bäst och vackrast. ^______^

jag gör gladeligen gratis reklam för nokia för det förtjänar man när man har gjort något alldeles speciellt. alla ba "ooh har du en blackberry?" och ja ba "NEEJ! *how dare you* det är nokia E71". jag vet ingenting om blackberryn men jag vet att detta är en liten pryl som gjort min vardag komplett. allt som har varit fel med alla mina andra telefoner har E71 gjort rätt. *rimmar*

nej, men faktiskt. jag har nog aldrig varit så nöjd med ett köp som nu. jag hoppas att vi kommer följas åt länge. jag hade ju ursprungligen tänkt ha den i vitt, men den ser fan lite plastig ut. först tyckte jag att den svarta såg lite för *bizniz* ut, men jag har ändrat åsikt.

nokia E71 har vunnit massa priser och score:at högsta betyg i väldigt många tester och recensioner i branschtidningar och sådär, "de lärde" är rörande överens om att detta är en outstanding produkt. men man ska inte lägga alltför stor vikt vid vad de lärde tvista om, det viktiga är ju den lilla människan, right? det viktiga är vad vanligt folk tycker. och jag är ett väldigt vanligt folk och jag tycker såhär:

det finns så otroligt många fördelar och finesser som jag kan rejva om hur länge som helst, men jag drar några av de bästa lite snabbt.
den absolut största fördelen är tangentbordet. jag har utvecklat ett intensivt hat mot det där klassiska mobiltangentbordet och jag hatar att skriva sms, det var lite därför jag fick upp ögonen för såna här bizniz-mobiler med s.k. "qwerty-tangentbord", som det så fantasifullt heter... tss.

en annan grym grej är passningstiden. den har helt absurt bra batteritid. den kan hålla sig vaken i 17 dygn utan att man laddar den, hur överjävla bra är inte det? då får man iofs inte hålla på och surfa och lyssna på musik och fota och sådär. but still. grym batteritid.

kameran. grym. 3,2 megapixel med en habil blixt!! jag är asnöjd. hade inga som helst förväntningar på kameran eftersom bizniz-mobiler inte riktigt jobbar så. men den här jobbar på alla möjliga sätt!

mp3-spelaren. grym. har fyllt ett 2 gb minneskort och den hämtar in skivomslag och annat bildmaterial, precis som en ipod. stiligt.

programvaran och operativsystemet. grymt. det heter symbian och är helt jävla seamless, som en dator. bildgalleriet är t.ex. något som ofta orsakar en del irritation hos andra mobilanvändare för att det går så förbannat långsamt att bläddra bland fotona. men här är det ingen fördröjning att tala om. sen så finns det en massa roliga program man kan tanka till mobilen. typ något som heter sports tracker, som är typ en träningsdagbok med extra allt. den spårar dig med hjälp av satelliter och räknar ut sträcka och medelhastighet, lägger in joggingturen på en karta, och - om man är lagd åt det hållet - så kan man jämföra sina egna träningsresultat med andra sports tracker-användare i ens närområde. (jag hittade typ 14 stycken i hässelby/vällingby-området, som hade varit ute och joggat med sin mobil, och så såg jag hur långt de hade sprungit, vilka låtar de hade lyssnat på, deras maxpuls 'n' stuff like that! haha HELL-O STOREBROR. nej men serre, man blir ju såklart tillfrågad om huruvida man vill att ens träning ska vara tillgänglig för typ alla nokiaanvändare på deras hemsida. användbart och kul för den som tränar, eller bara en som är elektronikbög, som jag.)

webbläsaren (som jag iofs inte vågat använda så mkt ännu p.g.a. det kostar 15 kr/mbit med comviq kompis, ska köpa till "datapaketet", då får man 200 mbit för 29 kr/mån. helt sjukt stor skillnad) är verkligen smooth och väldigt snabb. jag har fortfarande lite svårt att smälta att det kan gå så snabbt, och samtidigt se så bra ut, att surfa i en mobiltelefon.
det känns iofs som om man inte ens kan kalla det här för en telefon. dess primära funktion är liksom inte att ringa telefonsamtal längre. *den är så mycket mer*

ja, nej jag vet inte. den är som en kompis nästan. hahah. och som den pessimistiskt lagda människa jag är har jag redan hunnit fundera på vad som händer om jag förlorar den på något sätt. ifall den blir stulen, borttappad eller går sönder... och jag kan bara konstatera att den här prylen är den enda som skulle göra mig seriöst asledsen ifall den gick förlorad.
blog comments powered by Disqus