torsdag, oktober 16, 2008

girl props!



när cajsa har kommit fram till new york ska jag försöka skicka henne till en butik på prince st. som heter girl props. de har sjukt mycket krimskrams och specialsmycken och grejer, butiksfasaden är målad i ett zebramönster och carrie bradshaw har haft smycken därifrån i serien (haha okej extremt nördigt men är det nån som minns hennes zodiakörhängen? har ingen aning om vilket avsnitt det var, men de kommer iaf från girl props). det är lätt att räkna ut att det finns jättemycket skräp där, men också jättejättemycket grejer man vill ha. det värsta är att allting kostar ett par dollars a pop, så man skulle kunna skeppa hem en hel kasse med smycken jättebilligt, om det inte vore för den där jävla tullavgiften som ligger på typ 700 kr för nästan allt man beställer från usa.

jag är extremt svag för smycken som föreställer saker, och inte bara är random dekorativ form. girl props har skitmycket sånt. frukter och grönsaker, läskburkar, hersheys och butterfingers, rouletthjul, tandkräm, sushibitar, cigaretter, vattenkranar t.o.m!

sen har jag letat land och rike runt (okej, inte alls. inte ens i närheten. jag kollar inne på glitter nån gång i halvåret) efter såna där chunky egyptiska klossörhängen, och självklart finns de i en rad olika utföranden och storlekar på GP. jag hoppas så himla mycket att cajsa har lust att gå dit med en inköpslista från mig, haha.



notera det sista paret örhängen. pärlor för svin. ÄLSKAR SÅNT.

7 kommentarer:

MOA sa...

AH, SERIÖST, CIGARETTHALSBANDET!!! I WANT IT. I WANT IT NOW.

A. sa...

haha! :D

är du rökare? eller ja, det är väl klart att du är det, en icke-rökare går nog inte omkring med en cigg om nacken. men den är verkligen fin! jag gillar miniläskburkarna också, synd bara att de ser så kackiga ut i überförstoring.

Elsa sa...

åh den där butiken är asgrym!
men är tullen verkligen så hög? för jag funderar allvarligt på att beställa därifrån, men om det ska vara så dyrt blir man ju tveksam..

A. sa...

hehe, jag vet egentligen inte säkert att tullen är sådär hög. men det handlar iallafall om att man måste betala dels 25% i svensk moms (som inte finns i USA), och dels en tullavgift, som verkar ligga på några procent, och som gåva till ett värde som understiger 500 kr slipper man tull. så om girl props kan skriva på paketet att det är en present, så tror jag att man kan slippa.

A. sa...

okej jag hittade en jättebra grej på tullverkets hemsida! den heter avgiftsguiden och där kan man räkna ut vad priset kommer sluta på. kolla här.

jag räknade ut att en order som innehåller 6 smycken, till ett värde av $45 kommer i slutändan kosta 450 kr ungefär. det är ändå helt okej.

Elsa sa...

åh! va smart tack för tipset!

A. sa...

pas de probleme! ;D