tisdag, september 23, 2008

det finns hopp

det är så otroligt betryggande och hoppingivande att läsa såna här intervjuer, med helt vanliga amerikanska familjer som har hjärtat på rätta stället och vägrar låta george w. bush representera dem. de inser att resten av världen måste tro att de är dumma i huvudet, vilket är lätt hänt med tanke på de senaste 8 åren. det går inte att nog understryka hur viktigt det är att såna här amerikaner också får komma till tals, annars förlorar vi allt hopp om världens framtid. för hur sjukt det än är, så känns det ju som att allas framtid vilar i amerikanernas händer.

den här familjen framstår som mer empatiska och insiktsfulla än många andra amerikaner jag läst om eller sett på teve i liknande sammanhang. det är ju tyvärr alltid alla efterblivna rednecks som visas nuförtiden, men familjen fox-pinkowitz i denver säger såhär:
– Men det sätt som vi har presenterats de senaste åtta åren i världen kan få mig att skämmas. Den bild av amerikaner som George W Bush förmedlar representerar inte mig och inte mina vänner, säger Susan.

Hur kände ni när Bush blev omvald för fyra år sedan?

– Total matthet och faktiskt ren sorg. Jag ringde till mina vänner i Europa och skrek förlåt.

0 kommentarer: