söndag, juli 20, 2008

ils



jag och mamma såg vår första franska skräckfilm idag, them. utspelar sig på en gammal herrgård i rumänien. baserad på en verklig händelse. kan inte ha bättre förutsättningar. kan nog inte bli läskigare. den var jävligt kort, 1 h 14 min, men fan vad jag satt och var rädd hela den tiden. fick huvudvärk efter att filmen var slut för att jag hade suttit och spänt mig, haha. NEwayz, väldigt läskig, men jag vet inte om den förtjänar en 4:a som omslaget antyder. en 3:a kanske.

efter filmen tog jag och mamma en kvällspromenad för att lugna oss lite och komma tillbaka till den riktiga, inte lika läskiga världen, och hamnade lägligt nog i spökparken på drottninggatan. den har funnits där jämt men jag har aldrig gått in där, förrän idag. det är egentligen konstigt för att det är en jättefin park, helt fantastisk. som om någon har slängt ner en barockträdgård mitt bland vasastans stenhus.



det sägs att djävulen själv kom i en svart vagn dragen av svarta hästar till drottninggatan 116 och hämtade baron jacob von balthazar knigge, en januarinatt 1796. i princip sen dess har det ryktats att han går igen här, vilket säger ganska mycket om hur han var som person. inte mysig. sen påstås det också att han av svartsjuka låste in sin hustru i källaren när han reste bort, och när han kom tillbaks efter en resa fann han henne ihjälsvulten. han begravde henne i ett avlägset hörn av trädgården och även hon ska spöka här. sjukt omysig kille, den där jacob von balthazar knigge. men fan vilka härliga namn man hade då.

0 kommentarer: