måndag, juli 14, 2008

ett inre väckelsemöte

nu har jag läst ut bitterfittan och jag förstår att jag aldrig har gråtit så mycket över en bok. det är en sån otroligt underlig känsla att se sina egna innersta tankar och känslor nedskrivna av någon annan. stundtals var det som om maria sveland höll ett väckelsemöte inuti min hjärna, och som en sann pingstpastor piskade hon upp heta känslor som jag inte visste att jag känt förut och fick tårarna att strila i rännilar ner för kinderna. det är nästan som att jag sträckte upp händerna i luften, lät dem vaja fram och tillbaka och började tala i tungor. men bara nästan.

än en gång vill jag rekommendera boken innerligt, ända ut i fingertopparna, ändlöst och varmt.

åh. nu ska jag sluta och treat myself to a glas of avslagen cola. XOXO.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tillåt mig att överlämna en näsduk att torka tårarna med och samtidigt chocka dig med att säga att det mesta av feminismen, som M S bygger sina teorier på, är lögn och förbannad lögn!

A. sa...

haha, men lilla gubben. har du ens läst bitterfittan? den förklarar till stor del varför många män fortfarande lever i förnekelse. att förneka sin egen makt är ett utmärkt sätt att förminska det förtryck som makten faktiskt skapar. du lever helt enkelt i förnekelse, antagligen ett medvetet val eftersom du också verkar vara någorlunda engagerad i frågan.

och om du HAR läst bitterfittan, och trots det inte förstått hur det ligger förstår jag inte riktigt vart det gått fel. jag lovar dig, i princip VARJE dag möts man av någon form av mansgrisig jävlighet, en äcklig blick på stan eller en dum kommentar, och när man blir alltmer benägen att reagera på det man blir förbannad över, möts man ofta av ett urskuldande "men skärp dig, jag skojade ju bara" - så blir man anklagad för att inte ha någon humor istället. jag kan tänka mig att du själv har använt dig av det greppet någon gång. du verkar vara den typen av kille.

sen vill jag önska dig lycka till i framtiden med att hitta en kvinna som älskar dig. verkligen, LYCKA TILL. och så vill jag önska ett stort grattis till din eventuella dotter också. din ruttna attityd kommer med stor sannolikhet göra henne till en förbannad jävla bitterfitta och hon kommer bara nöja sig med den bästa av män - raka motsatsen till dig. tro mig, många döttrar gör så. ren instinkt.

(och tar hon en hustru behöver hon inte ens bry sig.)

Anonym sa...

Hej!

SNubblade in på din blogg från facebook någon gång och brukar titta in ibland. Den är liksom så trivsam!

Jag sträckläser inte böcker kan jag säga men Bitterfittan läste jag nästan ut på en dag. Så lättflytande och insiktsfull, kom på mig själv med att nicka instämmande hela tiden! Maria sätter fingret på så mycket utan att ordbajsa fram högtravande feministiska teorier. Hon får liksom fram den vardag som får bitterheten att frodas OCH är ändå rolig. Älskar den boken alltså, kommer nog läsa den igen när jag behöver påminna mig själv om att jag inte är den enda som upplever ett finstilt förtryck i princip varje dag (som, precis som du skrev till random snubbe, ofta skämtas bort)

Alltså det är Venla som skriver haha. Blev lite långt här va. Ville bara säga att jag stalkar dig ibland. :) (Det känns liksom dumt, att läsa och inte säga att man gör det, på nåt vis...) Hoppas du mår fint!

A. sa...

wow, HEJ venla! vad roligt! haha, nu blev jag jätteglad! :D

jag håller med dig i allt du skrev. till råga på att hon är insiktsfull, bitter och rolig på samma gång så är hon ÄVEN skoningslös. boken manglar på i 120 km/h, varje sida är liksom pepprad med sanningar som inte går att förneka. det är sannerligen en upplevelse att läsa. som sagt, du nickar igenkännande, jag GRÅTER igenkännande... haha.

vad kul att du läser, än en gång. :) ibland känner jag mig ensam och fånig när jag skriver långa inlägg och babblar på om saker jag tycker är intressant, men jag får aldrig någon respons. tack för att du skrev lite!

kram.

Anonym sa...

Såg detta: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=803573

A. sa...

oj, jävlar vilken välformulerad salva! tack för tipset!

Emma Samuelsson sa...

Ja, bitterfittan var ett enda stort "håller med" från min sida.

Det är läskigt när man tänker på hur ens framtida relationer kan komma att se ut.
och så kommer jag på mig själv med att tänka att JAG VET att jag Inte kommer bli en bitterfitta för.. jaaa, jag bara vet det... jag ska aldrig stanna kvar i en dålig relation.
men så inser man att det var väl det sara trodde också, "hon bara drömde om kärleken som alla andra"..

Anonym sa...

hahahahaaa!!!! gotta love'em!

"Tillåt mig att överlämna en näsduk att torka tårarna med och samtidigt chocka dig med att säga att det mesta av feminismen, som M S bygger sina teorier på, är lögn och förbannad lögn!"

väldigt skönt att han berättade det så alla vi som faktiskt känner igen hela vår vardag i det Maria Sveland (som har ett riktigt namn som hon förtjänar att bli kallad för) skriver. och till skillnad från dig annahita, så kan han uppenbarligen det här med just humor och ironi! grattis grabben. verkligen. kul att höra din åsikt.

Anonym sa...

förresten, nu kunde jag alltså också vara ironisk

A. sa...

haha, du är så bra, em! :D