söndag, april 27, 2008

la planète sauvage

reminiscin':



min gode vän sami konsumerar EXTREMT mycket film och musik, har en fäbless för udda skivomslag och är en outtömlig källa av obskyriteter. (tyvärr är han även kameraskygg så jag kan inte ge er ett ansikte till denna person.) vissa saker är obskyra för att ingen egentligen gillade det när det kom ut, men det finns också sådant som fallit i glömska av ingen anledning alls. sami hittar alla såna här pärlor som t.ex. jag inte ens kommer på att leta efter. han brände en skiva åt mig en gång när jag fyllde år, med en handfull kortfilmer från det dammigaste hörnet av världens källare. den skivan är försvunnen och jag tänker på den väldigt ofta, för jag hann inte ens titta på alla filmerna innan den försvann.



och en gång för jättelänge sen fick jag låna VHS-kassett - det måste varit sista gången jag vidrörde en sådan - han samlade på såna. det var filmen the fantastic planet, en fransk-tjeckisk animerad science fiction-rulle från '73 som jag aldrig riktigt har kunnat glömma. it's really something! den är faktiskt helt sjuk, så trippig. musiken är fantastisk (alain goraguer, som egentligen spelar med frankrikes rikssnusk serge gainsbourg, har komponerat) och den har definitivt tydliga spår av tjeckisk. titta bara på trailern jag hittade på youtube. hela filmen finns upplagd där i 8 delar, men om man vill titta på hela utan avbrott är ju givetvis piratebay svaret.

0 kommentarer: