tisdag, oktober 21, 2008

dagens rubrik



kan aftonbladet sluta hitta på trender? varför är det tid att köpa platt-tv nu? framgår det att det finns någon anledning, förutom att aftonbladet har valt att publicera denna artikel just idag, till att det är bättre att köpa en platt-tv nu än under de övriga årstiderna? det kan ju inte vara att det är billigare, vore det så hade det stått med, stort och tydligt. jag blir så jävla irriterad på dessa illa dolda försök till att locka folk att dyra köpa saker de kanske inte behöver.

samtidigt borde konsumenten vid det här laget vara mer medveten om hur lätt det är att bli lurad, om att t.ex. det som ser ut som ser ut som ett vanligt blogginlägg eller en nyhetsartikel egentligen inte är det. d det snackades en del om det när det visade sig att blondinbella tog betalt av företag för att nämna deras produkter i hennes blogg. men även aftonbladet är särskilt duktiga på detta. de formger annonser så att de ska vara förvillande lika en vanlig artikel, men för att inte få konsumentverket efter sig har de bifogat en pytteliten text som anger att det är en annons. här till höger är det reebok. jag blir besviken på respektabla företag som ägnar sig åt sån här billig marknadsföring. klickar man på annonsen kommer man vidare till en större artikel, där det iofs står rätt tydligt högst upp att "denna sida är en annons", men som fortfarande är utformad på EXAKT samma vis som aftonbladets vanliga, och förhoppningsvis osponsrade artiklar. rubriken lyder: "jennie w berättar om sina bästa dansmoves - dansstjärnan tipsar aftonbladets läsare". det ger ju intrycket av att det är en intervju som handlar om träning, gjord av aftonbladet, för deras läsare. men det är bara reklam. riktigt lömsk reklam. fan vad det ordet har en dålig klang nuförtiden. reklam. jag undrar hur det kommer sig att det är så hett att jobba i reklambranschen. hehe, sedir, du kanske kan svara på detta? du har makten! fräls oss ifrån dålig reklam som vill luras!

ps. det FINNS bra reklam! det finns JÄTTEBRA reklam! ikea är bra på sånt tycker jag. eller ja, deras reklambyrå forsman & bodenfors är det. ikea.com/lugnasovrum är ett bra exempel, har nog aldrig sett maken till ett mer smakfullt sätt att marknadsföra sina produkter. det är dels själva utformningen av reklamen, den är väldigt snygg och ändamålsenlig, den håller helt enkelt väldigt hög klass. sen är det också för att man själv bestämmer om man vill se filmen eller inte, det är inget som lurar på en mellan de vanlig artiklarna och inget som avbryter filmen eller nyhetssändningen. ah. det är bara fint och bra och helt okej reklam. 100% okej.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker F&B är Sveriges bästa byrå. DDB Stockholm och Garbergs är två andra av mina favoriter. Speciellt den senare. Men när F&B är på topp, så bräcker dom allt. Typ den nya IQ-reklamen är så himla fin och bra. Jag älskar't.

I övrigt så är ju typ all reklam som görs skit. Och det är så synd för i egenskap som reklamare, reklambyrå, reklamköpare (and on and on) så har man ett ansvar, inte bara gentemot sin målgrupp (och de som får ta del av budskap, men inte är målgrupp). Och det är att faktiskt göra reklam på ett schysst och ett bra sätt. Inte överallt i t-banan á la New York. Inte femtontusen reklamavbrott á la NBC.

Det tråkiga med AB är att de är så kåta på sin vinstmaximering, speciellt dessa tider, så det blir totalt skrupelfria lösningar. Man skriver löpsedlar om kändisar som gjort det här och det här, fast de är oskyliga. Blir det rättegång eller förlikning täcker intäktskostnaderna för alla lösnummer den dagen, kostnaderna till artisten.

Och på samma sätt gör ju TV4. De sänder mer reklam än tillåtet i filmer och serier och så får de böter på 400'000 kr. Problemet är att dom tjänar det dubbla på att bryta mot regeln. Så boten är en piss i nilen i vilket fall.

Okej, lite väl lång kommentar. Haha.